שברי מאמץ

שבר מאמץ נגרם כתוצאה מעומס חוזר ונשנה. במידה והעומס גדול מיכולתה של העצם להסתגל יווצר שבר מאמץ.

עומס יתר (overuse) הנובע משינוי בעומס/תוכנית אימונים, טכניקה שגויה או ציוד לא מתאים,  עלולים להסתיים בשברי מאמץ.

תסמיני שבר מאמץ יהיו כאב (לעיתים מתפתח באופן הדרגתי ולעיתים באופן חד ובתחילה מוקל במנוחה). בהמשך, הכאב מחמיר ומופיע עם תחילת הפעילות ואף במנוחה. בנוסף, תיתכן נפיחות מקומית.

אבחנת שבר מאמץ מבוססת על ראיון המטופל, בדיקה גופנית ואמצעי דימות (צילום, מיפוי עצמות, CT או MRI לפי נסיבות המקרה הספציפי).

הטיפול בשבר מאמץ משתנה מאדם לאדם בהתאם לנסיבות ולמיקום השבר, אך מבוסס לרוב על מנוחה ושינוי פעילות על מנת לתת לעצם להחלים.

לעיתים ניתן להמשיך בפעילות גופנית עם אימפקט נמוך (שחייה, אופניים) בעת תקופת ההחלמה, אך לעיתים יש צורך בטיפול בנעל קשיחה ואפילו גבס.

יש לזכור, כי שברי מאמץ במקומות מסויים בכף הרגל ובקרסול נוטים להחלים לאט מאוד או מצריכים טיפול ניתוחי בשל אספקת דם מועטה לאותו איזור ספציפי, או בשל כשל מכני מקומי.

חשוב לדעת! מחסור בשינה, הפרעות הורמונליות, חסר ויטמין D, הפרעות תזונה כולם הם גורמי סיכון לשברי מאמץ.

כמו כן, באצנים למרחקים ארוכים חשוב להקפיד על נעלים מתאימות, משטחי ריצה ומשטר אימונים (תדירות, מרחק, עצימות ופריודיזציה) כדי להימנע מהווצרות שברי מאמץ, במיוחד בעת אימון לקראת מרוץ/תחרות !

למידע נוסף והתייעצות, השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם